XXI wiek, to często popadanie w skrajności. Z jednej strony od kilku już lat, media promują aktywny i zdrowy tryb życia. Z drugiej, wciąż przybywa osób cierpiących na choroby cywilizacyjne, wynikające z zaniedbania, złych nawyków żywieniowych, a także życia w ciągłym biegu.
Styl życia to znacznie więcej, niż tylko i wyłącznie specyficzny sposób funkcjonowania. To w jaki sposób działamy każdego dnia, co jemy, a nawet jak radzimy sobie z negatywnymi emocjami, w znacznym stopniu wpływa na stan zarówno psychiki, jak i całego organizmu. Jak wobec tego styl życia, może wpływać na stan naszych stawów?
Zapoznając się z grupami podwyższonego ryzyka chorób stawów, a także z zagadnieniami w ramach profilaktyki, łatwo zauważyć, jak poszczególne czynniki wpływają na jakość życia.
Siedzący tryb pracy, niezdrowe i nieregularne posiłki, nadwaga, brak ruchu, nadużywanie alkoholu, stres; to wszystkie te elementy, które nie tylko upośledzają kondycję, ale i podnoszą ryzyko wystąpienia zmian patologicznych w obrębie stawów. Oczywiście, także zbyt intensywne uprawianie sportu, rygorystyczne diety redukcyjne, eliminacja z jadłospisu określonych składników pokarmowych, wywierają negatywny wpływ na funkcjonowanie chrząstek stawowych.
W praktyce oznacza to, że najzdrowszym rozwiązaniem jest umiar. Zarówno w aktywności fizycznej, jak i jedzeniu konieczne jest zastosowanie zdroworozsądkowych rozwiązań. Wysiłek powinien stanowić formę regularnych treningów o intensywności dostosowanej do możliwości określonej osoby, a dieta tak skomponowana, aby dostarczała składników ze wszystkich grup pokarmowych. Tylko w ten sposób można zapewnić sobie dobrą kondycję, samopoczucie i zdrowie, które mogą nam służyć przez wiele lat.

Udostępnij :)

Comments are closed.